(31) PRAWO MOJŻESZA. AMY HARMON

''Prawo Mojżesza'' to książka, która już od pierwszej strony zdobyła moje serce. Dowiedziałam się o niej dzięki recenzjom u innych blogerek i moją uwagę przyciągnęła przede wszystkim piękną oprawą graficzną. Kiedy zatem całkiem przypadkowo trafiła ona w moje ręce nie mogłam doczekać się aby poznać historię Mojżesza i Georgii!


PRAWO MOJŻESZA
The Law of Moses
Amy Harmon
cykl: Prawo Mojżesza  (tom 1)

Mojżesz już od urodzenia jest przez wszystkich odrzucany, pogardzany i lekceważony. Budzi postrach swoim osobliwym i ekscentrycznym zachowaniem, egzotyczną, ciemną urodą jak i niezrozumiałym, acz zachwycającym talentem, przez co dorasta w samotności i sieroctwie. Odgradza się od świata barierą nie pozwalając sobie na żadne uczucia, emocje, przywiązania i słabości. Jako dziecko cracku ma ze sobą poważne kłopoty; jest pogubiony, niespokojny, wyalienowany i wciąż nieobecny. Jedyną osobą, która ma na niego jakikolwiek wpływ jest jego babka, mieszkająca w Levan, która wkrótce postanawia się nim zaopiekować. W małym górskim miasteczku surowe zasady Mojżesza zostają poddane nieoczekiwanie ciężej próbie. Poznaje tam Georgię, wesołą i upartą młodą dziewczynę, która za cel obiera sobie zburzenie jego wszystkich murów, wytrwale budowanych od najmłodszych lat i dostanie się do jego wulkanicznego, burzliwego i nieprzeniknionego wnętrza. Nie tylko po to aby odkryć jego skrywany przed światem mroczny sekret...

Tej książce nie można zdecydowanie odmówić niesamowitego klimatu, przyciągającego i magnetycznego, lecz jednocześnie odpychającego, mrocznego i zagadkowego. Akcja dzieje się w niezwykle uroczej i przytulnej małej miejscowości, pełnej wzgórz, pól i pastwisk. upstrzonej gdzieniegdzie górami i lasami. To tutaj właśnie trafia samotny Mojżesz, po długiej i tułaczej podróży przez życie i wydaje się, że w Levan znajdzie miejsce, w którym będzie mógł w końcu zapuścić korzenie. Mojżesz jest bohaterem, w okół którego unosi się szczególna aura tajemniczości, odrębności, specyficzności. To bohater, który swoją osobowością przesłania wszystkie inne i sprawia, że chcąc nie chcąc cała akcja skupia się wyłącznie na nim. Jest zupełną perełką tej książki, kimś kto wzbudza wiele kontrowersji, kimś kto cały czas zaskakuje i zdumiewa.


- Czego ty chcesz, Georgio? Myślałem, że już ze mną skończyłaś.
Aj. No proszę. Przebłysk gniewu. Krótki, ulotny. Ale był. Upajałam się nim. […]
- Kochasz mnie, Mojżeszu?
- Nie. - Jego odpowiedź była natychmiastowa. Buntownicza.
Ale mimo tego wstał i ruszył w moją stronę.


Georgia to pogodna, bezpośrednia i bardzo pewna siebie młoda dziewczyna, dorastająca na farmie w Levan, absolutnie szczęśliwa i spełniona pośród kochających rodziców i znajomych. Kiedy jej ojciec zatrudnia do pracy na farmie introwertycznego Mojżesza, bez cienia radości, a nawet z nutką złości i zażenowania znosi jego niepokojące towarzystwo. Szybko sobie jednak uświadamia, że dotychczasowy spokój i beztroska w jej życiu to czas przeszły. Pomiędzy bohaterami powoli zaczyna rodzić się uczucie, jednak wątek miłosny zarysowany w tej powieści jest bardzo starannie wyważony, i subtelnie przedstawiony co sprawia, że nie wzbudza on irytacji i zniesmaczenia. Mojżesz twardy niczym skała, pozostaje niewzruszony i obojętny na uczucie, jakim zaczyna go darzyć Georgia...


Świadomość, że nie cierpisz samotnie, przynosi ulgę. Smutne, ale prawdziwe.


''Prawo Mojżesza'' podzielone jest na dwie części zatytułowane ''PRZED'' i ''PO''. ''Przed'' to dział, który skupia się przede wszystkim na przedstawieniu bohaterów i zarysowaniu głównego wątku. Ukazuje pierwsze chwile przystosowywania się Mojżesza w nowym miejscu, jego trudną i zagmatwaną relację z Georgią, ale także i niezwykłą więź z babcią, która zdaje się doskonale rozumieć jego problemy. 'PO'' to część druga powieści, która ukazuje losy bohaterów dopiero po upływie 7 lat. Przepełniona jest nieukojonym bólem, cierpieniem i stratą. Intensywność emocji i doznań, rozpacz, poczucie winy, desperacja i bezsilność. Spotykamy odmienionych bohaterów; dojrzałych i odpowiedzialnych ludzi, zupełnie pozbawionych złudzeń i marzeń lecz wciąż przepełnionych nadzieją...


Nie jesteśmy w stanie uciec od nas samych, Tag. Tu, tam, na drugim końcu świata czy w psychiatryku w Salt Lake City ja jestem Mojżeszem, a ty Tagiem. I to nigdy się nie zmieni. Więc albo rozwiążemy swoje problemy tu, albo tam. Ale i tak będziemy musieli je rozwiązać. Śmierć tego nie zmieni.


''Prawo Mojżesza'' to nieszczęśliwa historia, pełna bólu, niespełnionych obietnic, smutku i zawodu. Z każdej kartki wyziera mnóstwo emocji, akcja trzyma w napięciu do końca i nie pozwala odłożyć książki na bok. Bohaterowie zadziwiają swoją siłą i determinacją w akceptowaniu rzeczywistości i układaniu wszystkiego od nowa, od początku. Chociaż po zakończeniu spodziewałam się czegoś całkiem innego i troszeczkę się rozczarowałam, to i tak jestem przekonana że owa książka okaże się dla wszystkich wrażliwych dusz cudowną, słodko-gorzką niespodzianką.

27 komentarzy:

  1. Akurat czytałam wiele recenzji wiele z nich jest poytywne innym czegos brakuje, a ja sie po prostu nie moge do niej przekonać :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2017/08/flowers-denim.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam i bardzo mi się podobała :) Ogólnie ciut bardziej spodobał mi się drugi tom, ale on zapewne przed Tobą :) Autorka wyróżnia się oryginalnością w swoich książkach i to jest świetne! :D

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie połączenie różnych elementów fabularnych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czeka w kolejce na mojej półce :) Muszę wreszcie po nią sięgnąć!

    https://booksbymags.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Niby to nie mój klimat, ale Twoja recenzja kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Sięgnęłam po nią, bo dość niedawno zachwycała się nią cała blogosfera. Ja się niestety rozczarowałam. Nie rozumiem fenomenu tej książki...

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta książka jest niesamowita! Uwielbiam ją i też drugą część, która jest równie piękna, a może nawet ociupeńkę lepsza, więc zdziwisz się jeszcze bardziej, co ta autorka może zrobić ze swoimi historiami :).

    OdpowiedzUsuń
  8. Hejka!
    Jestem bardzo zaciekawiona. Już któraś osoba dodaje recenzję tej książki. No i ja wciąż czekam, aż trafi w moje ręce i będę mogła ją przeczytać.świetna recenzja!
    pozdrawiam, polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękna i poruszająca opowieść. Amy Harmon tworzy wyjątkowe historie <3
    PS. Cudowne zdjęcie! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zgadzam się, niesamowita książka. Jednak to drugi tom skradł mi serce... no i Mojżesz <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem wrażliwą osobą. Jednak za dużo osób zawiodło się na tej książce i chyba raczej do niej nie zajrzę. Los pokarze.

    OdpowiedzUsuń
  12. WOW! Wcześniej w ogóle nie interesowała mnie ta książka. Po Twojej recenzji mam ochotę wejść na pierwszą lepszą księgarnie internetową i ją kupić! Postać Mojżesza według Twojego opisu jest fantastyczna - zupełnie przeciągnęła mnie na swoją stronę i to dla niej kupię tę książkę :)
    Emocje mnie ponoszą :D

    Zjadam Szminkę

    OdpowiedzUsuń
  13. Czeka u mnie kupiona w kolejce. Świetna recenzja

    OdpowiedzUsuń
  14. Albo coś Cię przyciąga, albo odpycha :D
    Czytałam i baaardzo ją lubię ;)
    Generalnie bardzo u Ciebie ładnie! :> Zabrakło mi jednak Twojej opinii odnośnie książki - streszczasz fabułę,ale to, co myślisz o książce, pozostaje niewiadomą (prócz tego, że rozczarowało Cię zakończenie) :/

    Pozdrawiam,
    Paulina z naksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeszcze nie czytałam, ale mam w planach, bo widziałam już dość dużo pozytywnych recenzji, no i opis zapowiada ciekawą lekturę. ;)
    Pozdrawiam!
    https://recenzjeklaudii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki, ale zdecydowanie muszę to zmienić :)

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. "Prawo Mojżesza" strasznie mi namieszało w głowie. Lekturze towarzyszyły silne emocji. Bezwolnie dałam się wciągnąć do tej skomplikowanej rzeczywistości... Na długo zapamiętam tę historię.

    Pozdrawiam
    Babskie Czytanki

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak ładnie obrałaś w słowa tę książkę, że mam na nią ochotę :) Widziałam już ją wcześniej, ale jakoś specjalnie mnie nie zainteresowała, teraz się nad nią zastanowię :)

    Pozdrawiam, będę zaglądała częściej :)
    Niebieskie Iskry

    OdpowiedzUsuń
  19. Od dawna poluję na tą pozycję, ale jakoś mi nie wychodzi przeczytanie jej :/

    OdpowiedzUsuń
  20. Słyszałam dużo o tej książce i będę musiała ją przeczytać mój blog

    OdpowiedzUsuń
  21. Recenzja jest świetna i naprawdę zachęca do przeczytania książki, choć może być ona ciężka. Musiałabym na nią znaleźć odpowiedni moment. Ale okładka książki jest przecudowna!
    Pozdrawiam!
    https://cozyuniverse.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Czytałam wiele recenzji tej książki, ale jakoś nie mogę się do niej przekonać.
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Słyszałam o tej książce już w zeszłym roku, gdy wielu blogerów było nią zachwyconych. Jak na razie nie wpadła w moje ręce, ale dziękuję, że mi o niej przypomniałaś. Muszę się w nią w końcu zaopatrzyć. To z pewnością będzie piękna i niezapomniana lektura.

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. W końcu znalazłam czas na to, aby w końcu Cię odwiedzić, bo jak może pamiętasz, obiecałam Ci to.
    Nie wiem czy już słyszałam o "Prawie Mojżesza", ale chyba tak nie jest, gdyż na pewno pamiętałabym o tym tytule. Treści, które w sobie skrywa są tym, czego w książkach szukam i co najbardziej doceniam. Jestem pewna, że powieść mnie zachwyci, pomimo finału, który nie spełnia do końca oczekiwań.

    OdpowiedzUsuń
  25. "Prawo Mojżesza" była świetna, ale jednak dużo bardziej podobała mi się historia Taga w "Pieśni Dawida" :) Pozdrawiam :)

    goszaczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. To jeden z niewielu romansów młodzieżowych, który naprawdę dał mi sporo radochy w trakcie czytania. Nie powiedziałabym, że to książka smutna - ja pamiętam z niej głównie bardzo swojski klimat rancho, który jest mi po prostu bliski.

    OdpowiedzUsuń
  27. Dla mnie ta książka okazała się niecodzienną lekturę.:)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Czytając Książki Żyjemy Podwójnie , Blogger