(23) BEZPIECZNA PRZYSTAŃ. NICHOLAS SPARKS

Autor: Nicholas Sparks
Tytuł: Bezpieczna przystań
Tytuł oryginału: Save Haven
Tłumaczenie: Ewa Wojtczak
Liczba stron: 400
Rok wydania: 2013
Wydawnictwo: Albatros
Kategoria: Literatura obyczajowa i romans

STRESZCZENIE
Katie po raz kolejny planuje ucieczkę z własnego domu, od własnego życia. Czuje, że tym razem na pewno jej się uda i nikt wcześniej niż trzeba nie odkryje jej zniknięcia. Dokładnie rozplanowuje swoje działania i oszczędza pieniądze, po to, aby kiedy znajdzie się już daleko poza granicami swojego miasta mogła rozpocząć nowe życie. Wolność. Jest to słowo, które Katie wymawia niemal z lękiem i strachem. Mimo to, jest gotowa pożegnać się ze swoją koszmarną przeszłością raz na zawsze, zatrzasnąć te drzwi na wieki. Katie nie wie, że u kresu swojej długiej podróży czeka na nią światełko w ciemności, które pomoże jej zmierzyć się z demonami z przeszłości, które wkrótce ją dopadną.

MOJE PRZEMYŚLENIA

Katie jest jedną z kobiet, którym życie nie oszczędziło tragedii i smutków. Przeżyła traumatyczne małżeństwo, które odcisnęło bolesny ślad w jej sercu. Wydaje się, że już nigdy nie odzyska spokoju ducha, a tym bardziej los nie da jej kolejnej szansy na lepsze życie. Przeznaczenie pcha ją do Karoliny Północnej, do małego miasteczka Southport, w którym życie biegnie leniwie i spokojnie, a ludzie znają się lepiej niż gdziekolwiek indziej. Tam postanawia stać się inną kobietą i spróbować żyć jako ktoś nowy, inna osoba. Katie jest odważna, wrażliwa, spontaniczna i ambitna. Nie boi się nowych wyzwań ani ryzyka. Jest kimś, kto osiągnął by wiele, gdyby tylko miał ku temu sposobność.

Każdy z nas ma jakąś przeszłość, lecz to przecież tylko dawne zdarzenia, nic więcej. Można się z nich czegoś nauczyć, nie sposób ich jednak zmienić po fakcie.

W miasteczku poznaje Alexa, mężczyznę niewiele od siebie starszego, wdowca z dwójką dzieci, który w Southport prowadzi sklep wielobranżowy. Chociaż kobieta trzyma się od mężczyzn z daleka, nie tylko dlatego, że nie potrafi już nawiązać żadnej relacji z płcią przeciwną, nie mówiąc o jakimkolwiek zaufaniu, wie, że musi pozostać anonimową i żadne znajomości nie wchodzą w grę. Zawsze jednak kiedy przychodzi do sklepu, nie może odpędzić się od towarzystwa pięcioletniej dziewczynki, Kristen, córki Alexa. Obydwie szybko nawiązują nic porozumienia, a dziewczynka wkrótce obdarza Katie uczuciem, co nie uchodzi uwadze jej ojcu.

Alex to samotny mężczyzna, któremu przed laty zmarła żona, pozostawiając go z dwójką malutkich dzieci. Wiedział, że pozostał im już tylko on, dlatego ze wszystkich sił starał się być najlepszym ojcem i spełniać się w swojej roli jak najlepiej. Uważam Alexa za wyjątkowego faceta, zadziwiła mnie jego odpowiedzialność i dojrzałość. Stawiał dzieci na pierwszym miejscu i ich uczucia przedkładał na swoje. To co najbardziej mnie w nim ujęło to to, że nigdy nie tracił głowy nawet w sytuacjach bez wyjścia, twardo stąpał po ziemi i nie pozwalał sobie na załamania.

Ludzie w żałobie muszą sami chcieć zapomnieć i w końcu pójść dalej, pierwszy krok należy do nich, a motywacja musi zrodzić się w nich. Ta pierwsza iskra otwiera drzwi na to, co niespodziewane.

Książka porusza ogrom trudnych wątków, które nieobce są wielu kobietom na świecie. Udowadnia również, że chociaż czasami życie wydaje być się raczej naszym przeciwnikiem niż sojusznikiem, to potrafi mile zaskoczyć w momencie najmniej oczekiwanym. Ukazuje również uczucie miłości w bardzo trudnym świetle, która prawie, że nie ma szansy na istnienie. Jednocześnie jest to przejmująca historia, która ''mówi'' nam, jak wielkim darem i wartością jest rodzina i jak ogromną rolę odgrywa ona w życiu każdego człowieka. Można stracić rzeczy materialne, dom, cenną biżuterię, piękne przedmioty, ale to nic w porównaniu z tym kiedy traci się bliską osobę.

Nic co wspaniałe, nie trwa wiecznie. Radość jest równie ulotna jak spadająca gwiazda, która w jednej sekundzie przecina wieczorne niebo, a w następnej nie pozostaje po niej nawet ślad.

Przeczytałam ''Bezpieczną przystań'' niemal w moment, z zapartym tchem, z dreszczem emocji i strachu jednocześnie. Jest to ze wszech miar historia przejmująca, poruszająca do żywego, która potrafi wycisnąć wiele łez nie tylko smutku ale i szczęścia.

10 komentarzy:

  1. Och, to była jedna z piękniejszych książek Nicholasa, jakie przeczytałam. Przeurocza historia ze świetnymi bohaterami. Film również bardzo mi się podobał, jestem bardzo na tak :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tej jego książki jeszcze nie czytałam :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2017/04/jak-zaplanowac-kupno-wymarzonej-sukni.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam okazji zapoznać się jeszcze z twórczością autora, ale bardzo bym chciała. Widzę, że od tej książki mogę zacząć :D Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta pozycja czeka sobie grzecznie u mnie w kolejce i za parę książek sięgnę po nią :D Sparks za każdym razem doprowdza mnie do łez i odnoszę wrażenie, że jako pisarz bardzo się rozwija, bo jego każda książka jest lepsza od poprzedniej...:D

    OdpowiedzUsuń
  5. Najlepsza książka Sparksa? O proszę, to pewnie warto sprawdzić co i jak. ;D Przyznam, że nie słyszałam wcześniej o tej historii, trzeba będzie nadrobić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hey! I am new at your blog (: I am following you now(;
    I hope you can visit mine and follow me back (; Have a good day!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak miło, że zawitalas :*
    Oglądałam film na podstawie tej książki. Byłam w wielkim szoku, przy końcówce. Chociaż Sparksa głównie oglądam, a nie czytam to chyba ta historia tez jest u mnie gdzieś na szczycie. Jednak "pamiętnika" nic nie jest w stanie przegonić. Za duży sentyment mam do niego.
    Buziaki przesyłam i mam nadzieje, żeś zdrowa i szczęśliwa :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Aktor, którego widać na zdjęciach, zdecydowanie bardziej kojarzy mi się z filmem Ramona i Beezus. Może dlatego, że tego nie miałam okazji oglądać. Mimo wszystko Twój opis bardzo zachęcił mnie do książki i filmu. Koniecznie muszę nadrobić!

    http://the-fight-for-a-dream.blogspot.com/2017/02/be-yourself-means-to-go-own-way.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam żadnej Sparksa, jednak kilka w swojej biblioteczce domowej mam. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Opis fabuły brzmi całkiem ciekawie, chociaż trochę zraziłam się jakiś czas temu do książek Sparksa i nie wiem, czy po nią sięgnę.
    Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń