(12) ''A prawda jest taka, że świat jest okrutny dla wszystkich z nas. Życie nigdy nie było i nie będzie łatwe. I gdybyś zdobyła się na szczerość wobec samej siebie, zrozumiałabyś, że nie jesteś wyłącznie ofiarą.'' Książka, która udowadnia, że stara miłość nie rdzewieje, nieważne ile lat wynosiła by rozłąka. Recenzja książki ''Dla ciebie wszystko'' autorstwa Nicholasa Sparksa.


Dawson i Amanda chodzą do tej samej szkoły średniej i znają się z widzenia, jednak ich relacje stają się głębsze dopiero w momencie kiedy są zmuszeni pracować razem w parze na zajęciach z chemii. Amanda, która pochodzi z zamożnej i szanowanej rodziny, jest jedną z najbardziej lubianych i docenianych uczennic w szkole. Dawson z kolei jest chłopakiem pochodzącym z patologicznej rodziny, której na karku stale siedzi policja. Jego kuzyni budzą postrach w całej okolicy i znani są z tego, że potrafią zamordować z zimną krwią, dlatego Dawson z góry skazany jest na porażkę oraz odtrącenie przez wszystkich mieszkańców Orientalu. Nikt nie chce mieć z nim do czynienia, ponieważ obawia się o własne życie. Chłopak jednak jest zupełnie inny od swojej rodziny; wrażliwy, czuły i skory do nauki. Ponosi przez to cierpienie nie tylko ze strony kuzynów, ale także ojca, który stale wyładowuje na nim gniew. Kończy się na tym, że Dawson szuka schronienia u miejscowego mechanika samochodowego, który oferuje mu pracę i nocleg. Związek Amandy i Dawsona nie ma prawa istnieć dłużej niż kilka miesięcy, a młodzi muszą się rozstać wbrew swojej woli. Ich drogi życiowe brną w zupełnie przeciwne strony i wydawać by się mogło, że nie maja szansy nigdy się skrzyżować. A może jednak? Niestety czas robi swoje i kiedy ponownie spotykają się po dwudziestu latach obydwoje niosą na swoich barkach bagaż z przeszłości, którego w żaden sposób nie da się już wymazać. Choćby nie wiadomo jak bardzo się chciało.


Moje przemyślenia



''Dla Ciebie wszystko'' Nicholasa Sparksa to trzecia książka tego autora, którą recenzuję na swoim blogu. Uparłam się, iż przeczytam wszystkie książki tego autora, gdyż odkryłam w jego powieściach wyjątkowy urok i czar, przez co niezwykle mnie one pociągają i kuszą. Sparks jest autorem książek raczej romantycznych, ale w swoich opowieściach bardzo lubi wtrącać wątki poboczne, które są czasami o wiele bardziej interesujące niż główna historia. Tak było w przypadku ''Dla Ciebie wszystko'' - książce, której tytuł zawiera w sobie całą kwintesencję. Kiedy ktoś jest zakochany to bardzo łatwo przychodzą mu na myśl różne sformułowania miłosne typu ''Dla Ciebie zrobię wszystko'', ''nic nie zniszczy naszej miłości'' i tym podobne. Czasami ludzie nie zdają sobie wagi ze składanych obietnic i kiedy przychodzi co do czego, okazuje się że ich słowa były tylko czczą gadaniną. W tej powieści, Sparks przedstawia nam człowieka, który naprawdę jest w stanie zrobić wszystko dla kobiety, którą kocha. Tym bardziej, jeżeli sytuacja jest dla niego naprawdę niekorzystna. 

Książka posiada około 400 stron i szczerze przyznaję, że cała pierwsza połowa wywoływała we mnie skrajne emocje, znużenie, jednostajność i pytanie, które wciąż nasuwało mi się na myśl a mianowicie ''Czy mi się wydaje, czy ja czytam po raz drugi ''Pamiętnik''?'' bo historia wydaje się niemal skopiowana z tamtej powieści, wręcz identyczna: dawni kochankowie spotykają się po latach, gdyż w młodości ich związek ''nie wypalił''. Dlaczego? Oczywiście powód to rodzina, tak jak w przypadku Pamiętnika tak też i tutaj mamy do czynienia z brakiem zgody rodziców zakochanych i dążenie do ich rozdzielenia. Kolejnym podobieństwem jest wspólna kolacja podczas której rozmawiają o przeszłości i cofają się do swoich wspomnień. Padają nawet te same pytania, np ''- A co najbardziej utkwiło ci w pamięci z naszych wakacji sprzed lat?''. Takich podobieństw jest jeszcze kilka, ale nie będę je wszystkich wymieniać, ponieważ nie o to tu chodzi. Warto jednak zaznaczyć, że pomiędzy dwiema bohaterkami jest jedna znaczna i istotna różnica. Ally z ''Pamiętnika'' dopiero ma wyjść za mąż, czyli spotykając się z Noahem jest stanu wolnego, a Amanda kiedy spotyka się po latach z Dawsonem jest mężatką z trójką dzieci, co niekorzystnie wpływa na rozwój całej sytuacji (i ich miłości). 

Druga połowa okazała się zachwycająca, pojawiła się bardzo żywa akcja, szybkie tempo, błyskawiczny rozwój wypadków. Pojawił się nawet brutalny i krwawy wątek, dużo bijatyki, przekleństw i chęć zemsty. Chociaż pewnie nie brzmi to zachęcająco tak uwierzcie mi, że powieść dzięki temu bardzo wiele zyskała i trafiła w moje serce. Dzięki temu też historia miłosna pomiędzy Amandą i Dawsonem stała się niepowtarzalna i wyjątkowa, a książka zakończyła się w zupełnie nie planowany i nieprzewidziany sposób! Powieść cechuje przede wszystkim nieprzewidywalność i przypadkowość. Nie jesteśmy w stanie zgadnąć co się za chwile wydarzy, ani jak potoczą się losy bohaterów, co jest wielkim plusem. Mamy tutaj do czynienia z bohaterami pozytywnymi i negatywnymi, tak zwanymi czarnymi charakterami, wszyscy są ciekawie wykreowani i każdy z wątków jest dobrze dopracowany oraz intrygujący. Teraz kiedy przeczytałam książkę w całości, w żaden sposób nie mogę powiedzieć, że jest to bliźniacza opowieść ''Pamiętnika'' gdyż w żadnym stopniu nie jest! Pierwsze wrażenia bywają tak bardzo mylne!

W powieści ''Dla ciebie wszystko'' jest tez wtrącony wątek fantasy, coś co w normalnym życiu nigdy nie miało szansy by się wydarzyć. Ciężko stwierdzić czy ten zabieg okazał się pozytywny, gdyż książka w pewien sposób traci przez to swoją autentyczność i wiarygodność. Na początku myślałam, że może z biegiem czasu całą te sprawę będzie można jakoś racjonalnie wytłumaczyć, niestety tak się nie stało i momentami wątek ten wydawał mi się mocno naciągany i wymuszona. 

Powieść porusza temat nałogu, który potrafi przejąć nad nami kontrolę i zniszczyć nasze dotychczasowe życie a także relacje z ludźmi w naszym otoczeniu. Amanda spotykając się po latach z Dawsonem jest nieszczęśliwą mężatką, która pragnie jedynie chociaż na chwilę wyrwać się spod węzłów małżeńskich i ponownie wpaść w objęcia starej miłości. Okazuje się, że młodzieńcza miłość może być bardzo silna i na zawsze pozostaje po niej wspomnienie, nawet wtedy kiedy zakochamy się ponownie w kimś innym.

Jak ułożą się relacja Amandy i jej męża po powrocie do domu po weekendzie spędzonym z kochankiem z lat młodości Dawsonem? Jestem pewna co teraz myślicie, i mogę was zapewnić, że jesteście w błędzie. Jeśli czytaliście ''Pamiętnik'' to mogę zdradzić wam to, że na pewno nie zakończy się to tak jak w przypadku Ally i Noaha.



CYTATY I SENTENCJE
(kliknij w obrazek)



FILM
Na podstawie książki nagrano film o oryginalnym tytule ''The best of me'' w którym główne role odtworzyli: Michelle Monaghan jako Amanda Collier oraz James Marsden jako Dawson Cole. Poniżej kilka zdjęć z ekranizacji.

11 komentarzy:

  1. W ogóle nie kojarzę tej książki, a filmu tym bardziej. Chociaż nie powinnam się dziwić, że został nakręcony - chyba każda książka Sparksa doczekała się ekranizacji.
    Nie lubię wątku fantasy w książkach obyczajowych - strasznie mnie to razi i ogólnie wtedy książka traci w moich oczach. Jeszcze nie wiem, czy po nią sięgnąć ;/

    papierowe-strony.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem szczerze, że opis mnie bardzo zaciekawił i jestem ciekawa czy w końcu wszystko się szczęśliwie ułoży. Muszę kiedyś przeczytać ta ksiażkę :)
    Pozdrawiam ♥ #Smile
    Nasz blog - klik

    OdpowiedzUsuń
  3. Nicholas Sparks napisał wiele książek i co jakiś czas odkrywam kolejną. Muszę ją poznać :) Film zresztą też

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i oglądałam film. Jedno i drugie mi się podobało, ale to książka wywarła na mnie większe wrażenie. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdy zobaczyłam tytuł posta, jakiej książki dziś recenzja, pomyślałam, że chyba bardzo lubisz tego autora. Czytam początek i już widzę, że chyba miałam rację. ;) O tej książce Sparksa nie słyszałam, ale zaciekawiła mnie ze względu na imię głównej bohaterki. ;) Może kiedyś uda mi się przeczytać książkę, a tymczasem zapiszę sobie tytuł filmu, żeby któregoś wieczoru sobie obejrzeć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mówili ostatnio w radiu o nowej książce Sparksa "Spójrz na mnie", od razu pomyślałam o tobie, że pewnie się ucieszysz:D
    Nie czytałam ani jednej jego pozycji, jeżeli mam coś przeczytać to jest to raczej fantasy/horror lub kryminał. Jednak filmy tego typu bardzo mi się podobają, muszę się bliżej przyjrzeć ekranizacją jego książek:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedy, ja się pytam kiedy mam to wszystko przeczytać?
    Pozdrawiam,
    Zaczytana Wiedźma
    ZaczytanaWiedźma.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś czuję, że obejrzę film a książki nie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja czytam teraz "Szczęściarz" N/Sparksa :) Oglądałam film powyższej książki, a książke mam przeczytać na dniach :) Moja znajoma ma juz 8 książek tego autora i co kawałek pożyczam :)
    Ah! jak ja lubię Ciebie odwiedzać:)
    www.wkrotkichzdaniach.pl - personalizowane prezenty:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba muszę w końcu wziąć się za twórczość Sparksa. Problem w tym, że jakoś w ogóle mnie do jego książek nie ciągnie, no może oprócz "Ostatniej piosenki". Myślę, że na tego autora przyjdzie jeszcze pora w moim życiu, a na razie nie będę czytać nic na siłę.

    Ten fragment o brutalnym i krwawym wątek, bijatykach, przekleństwach i chęci zemsty wcale mnie do tej książki nie zniechęcił, a nawet wręcz przeciwnie-mam na nią większą ochotę.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytałam książki, ale widziałam film - był świetny! ;) Czasem mam jeszcze ochotę sięgnąć po powieść, ale czy jest sens, skoro znam główne wydarzenia...? :/

    Pozdrawiam,
    Paulina z naksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Czytając Książki Żyjemy Podwójnie , Blogger